Αφιερώματα

Το «κλικ» που… δηλητηρίασε την Ολλανδία το 96’

Το ομοσπονδιακό συγκρότημα της Ολλανδίας το 1996 ήταν καταδικασμένο να φτάσει πολύ ψηλά, αλλά οι υπόνοιες περί ρατσιστικής συμπεριφοράς προς τους Σουριναμέζους της ομάδας κόστισε αρκετά. Ένα φωτογραφικό κλικ από έναν παπαράτσι που εισέβαλε στον κήπο του ξενοδοχείου που είχε καταλύσει η αποστολή της Ολλανδίας, έμελλε να ήταν αυτό που θα χαλάσει το κλίμα και θα δημιουργήσει ίντριγκες και προστριβές στο στρατόπεδο της ομάδας.

Όταν άπαντες αντιλήφθηκαν την παρουσία του δημοσιογράφου, έσπευσαν επάνω του ώστε να μην τραβήξει καμία φωτογραφία, με πρώτο και καλύτερο τον ομοσπονδιακό τεχνικό της ομάδας, Γκους Χίντινκ. Ο Ολλανδός τεχνικός με τα χέρια του προσπάθησε να του κρύψει το οπτικό του πεδίο, όμως ο φωτογράφος είχε καταφέρει να πάρει το πολυπόθητο κλικ που αναζητούσε.

Στο ένα τραπέζι βρίσκονταν οι πιο παλιοί της ομάδας,( ο Μπλιντ, ο Ντε Χούι, ο Μπέργκαμπ, ο Χεσπ, ο Βίτσγκε.), ενώ στο πιο πίσω τραπέζι βρίσκονταν οι πιο νέοι. Στο βάθος όμως υπήρχε ακόμα ένα τραπέζι στο οποίο είχαν καθίσει πιο απομονωμένα όλοι οι Σουριναμέζοι της αποστολής. Συγκεκριμένα εκεί κάθονταν : ο Κλάιφερτ, ο Σέεντορφ, ο Ντάβιντς, ο Ράιζιγκερ, ο Μπογκάρντε, ο Βίντερ και ο Φέλντμαν.

Με την δημοσίευση της φωτογραφίας τα αποδυτήρια έγιναν άνω-κάτω και η χώρα διχάστηκε, αφού και ο ολλανδικός τύπος ερμήνευσε τη συγκεκριμένη φωτογραφία ως ξεκάθαρο ρατσιστικό μήνυμα.” Η ομάδα δεν είναι πλέον πορτοκαλί. Αποτελείται από λευκούς και μαύρους ” ήταν ο χαρακτηριστικός τίτλος της επόμενης ημέρας. Το γεγονός ότι και ο ομοσπονδιακός τεχνικός της ομάδας δεν ήθελε σε καμία περίπτωση να δημοσιευτεί η εν λόγω φωτογραφία αποδεικνύει του λόγου το αληθές αφού δεν ήταν όλα καλά στο εσωτερικό της ομάδας.

Το πρόβλημα είχε δημιουργηθεί πολύ νωρίτερα

Η αλήθεια είναι πως εδώ και πολύ καιρό στα αποδυτήρια των «οράνιε» υπέφωσκε μία τεράστια κόντρα. Λίγο μετά την πρόκριση στην τελική φάση μετά το 2-0 στο μπαράζ με την Ιρλανδία, τέσσερις παίκτες των οράνιε (Ντάβιντς, Κλάιφερτ, Ζέεντορφ, Ράιζιγκερ) πανηγυρίζοντας μπροστά στην κάμερα της ολλανδικής τηλεόρασης φώναζαν την φράση: «Είμαστε καμπάλ». Το γεγονός ότι όλοι ήταν Σουριναμέζοι και μαύροι έκανε πολύ κόσμο να πιστεύει ότι μία ξεχωριστή υπο-ομάδα υπάρχει στο εσωτερικό των Ολλανδών.

Συμπωματικά, ήταν η ίδια υπό-ομάδα (με την προσθήκη του Ράιζιγκερ) που εξέφραζε ανοιχτά τα παράπονα της προς την διοίκηση του Άγιαξ για τους χαμηλότερους μισθούς που είχαν σε σύγκριση με άλλους παίκτες (αδερφοί Ντε Μπουρ, Λίτμανεν, Φαν ντερ Σάαρ) αφήνοντας υπονοούμενα πως υπάρχουν φυλετικοί λόγοι πίσω από αυτή την ανισότητα.

Η έκρηξη

Πλέον το πρόβλημα ήταν ορατό και το μόνο που έλειπε ήταν να υπάρξει μία έκρηξη. Στην πρεμιέρα της διοργάνωσης απέναντι στη Σκωτία οι «οράνιε» αναδείχθηκαν ισόπαλοι με 0-0 και το γεγονός αυτό ανάγκασε τον Γκους Χίντινγκ να κάνει έξι αλλαγές στην βασική του ενδεκάδα στην επόμενη αναμέτρηση με την Ελβετία. Η απόφαση του Ολλανδού τεχνικού να αφήσει στον πάγκο τον Έντγκαρ Ντάβιντς έφερε προβληματισμό, εννοώ όταν ο Κλάρενς Ζέεντορφ είδε τον αριθμό της φανέλας του στο 26ο λεπτό να γινόταν αλλαγή χωρίς να υπάρχει κάποιο πρόβλημα τραυματισμού, έφερε ακόμα μεγαλύτερα ερωτηματικά…

«Ο Χίντινκ ακούει πολύ τους άλλους και επηρεάζεται. Καλό θα ήταν να μην βάζει τόσο βαθιά την μούρη του μέσα στον κ…ο του Ντάνι Μπλιντ», ήταν τα λόγια του Έντγκαρ Ντάβιντς σε Ελβετούς εκπροσώπους του τύπου που άκουγαν με το στόμα ανοιχτό.

Λίγα μέτρια πιο δίπλα ο Ζέεντορφ ήταν κι αυτός έξαλλος: «Είναι τρομακτικό αυτό που συμβαίνει πίσω από τα παρασκήνια. Πιθανώς να βγήκα επειδή πήρα νωρίς κάρτα, αλλά δεν θα έπρεπε να παίζω σε αυτή τη θέση. Τι δουλειά έχω να παίζω τόσο πίσω. Έπρεπε να μαρκάρω έναν παίκτη που ήταν ένα κεφάλι ψηλότερος από μένα. Είναι γελοίο. Κάναμε τρεις εβδομάδες προετοιμασία για να παίξουμε με έναν συγκεκριμένο τρόπο και μετά από ένα παιχνίδι κάναμε έξι αλλαγές για να παίξουμε εντελώς διαφορετικά. Είναι γελοίο».

Ενός κακού μύρια έπονται

Ο Χίντινγκ αποφάσισε να στείλει τον Ντάβιντς σπίτι του, όμως το κλίμα έγινε ακόμα χειρότερο. Στην τελευταία αγωνιστική των ομίλων η Αγγλία διέλυσε την Ολλανδία με 4-1 και το τελειωτικό χτύπημα ήρθε στο πρώτο νοκ-άουτ, όταν οι Γάλλοι έστειλαν τους «οράνιε» σπίτι τους στα πέναλτι, με τον Ζέεντορφ να αστοχεί στην κρίσιμη εκτέλεση.

Η εξήγηση

Αρκετά χρόνια αργότερα ο Γιούρι Μούλντερ έδωσε μία αρκετά πειστική εξήγηση για αυτή την περίφημη φωτογραφία: «Είχαμε ένα γεύμα στον κήπο και ο μάγειρας είχε φτιάξει και παραδοσιακό φαγητό από το Σουρινάμ. Επειδή δεν θέλαμε να φάμε όλοι το ίδιο, οι μαύροι παίκτες που τους αρέσει αυτή η κουζίνα, κάθισαν όλοι μαζί στο ίδιο τραπέζι και τότε εμφανίστηκε ο φωτογράφος, που έβγαλε την επίμαχη φωτογραφία. Ο κόσμος έβγαλε εύκολα συμπεράσματα, όμως δεν υπήρχε κάποιο ρατσιστικό υπόβαθρο. Εγώ, ας πούμε, ήμουν στο ίδιο δωμάτιο με τον Κλάιφερτ και ποτέ δεν ένιωσε ότι υπήρχε κάτι ρατσιστικό».

Πάντως για την ιστορία, σχεδόν ή ίδια Ολλανδία με τον Χίντινκ στον πάγκο και τον Ζέεντορφ, τον Ντάβιντς, τον Ράιζγκερ, τον Κλάιφερτ και όλους τους Σουριναμέζους σε πρωταγωνιστικό ρόλο λίγο έλειψε να κατακτήσει το Παγκόσμιο Κύπελλο δύο χρόνια αργότερα…

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button